Het kopen van een magazijn, productiehal of een bedrijfspand is een grote investering en veel ondernemers lopen er vroeg of laat tegenaan. Wanneer ze een bedrijf starten of hun huidige bedrijf uitbreiden of wanneer ze willen verhuizen; er moet een bedrijfsruimte worden gezocht.

Als er gekozen wordt voor het kopen van een ruimte dan moet je met een aantal zaken rekening houden en afwegingen maken. Welke dat zijn zet PITH hier voor je op een rijtje.

Vertrekken uit het huidige pand

Wanneer je al een ruimte huurt of al eigenaar bent van een pand dan is het natuurlijk belangrijk te bedenken wat hiermee te doen! Moet de huur worden opgezegd of moet het pand verkocht worden? Misschien zit je nog wel vast aan een contract. Vaak geldt voor de opzegtermijn van de gehuurde bedrijfsruimte een periode van een jaar. Zorg dus dat je er op tijd bij bent als je wilt opzeggen. Informatie over opzeggen kunt u overigens vinden in uw huurcontract. Bij verkoop is het natuurlijk zaak het pand aan te melden bij een BOG-verkoopmakelaar. Zorg er wel voor dat deze makelaar een NVM-makelaar is want je wilt natuurlijk wel dat je pand ook op Funda in Business terecht komt.

Eisen op een rijtje

Daarna ga je opzoek naar het nieuwe pand. Deze zoektocht gaat handiger als je eerst de eisen op een rijtje te zet waar je nieuwe bedrijfsruimte ten minste aan moet voldoen. Denk hierbij aan de locatie en de oppervlakte. Maar ook van belang kan zijn of er ruimte nodig is om te laden en te lossen. Wat de stroomcapaciteit is van het pand. Of er voldoende draagvermogen van de vloer is etc. Bedenk ook welke voorzieningen van belang zijn en of er uitbreidingsmogelijkheden zijn. Een goede makelaar in bedrijfshuisvesting zal je natuurlijk begeleiden met ook dit gedeelte maar het is zeker belangrijk het eerst zelf in kaart te brengen. Vergeet je een aantal punten dan zal de makelaar deze op kunnen vangen. Het is natuurlijk niet reëel dat je vooraf aan alle vereisten zal denken. Een goed en persoonlijk contact met je aankoop makelaar is daarom van zeer groot belang.

Locatie & bereikbaarheid

Dit is iets wat eigenlijk altijd op de eerste plek komt zodra men gaat denken aan een verhuizing of een nieuwe bedrijfsruimte. Op welke locatie wil ik komen te zitten met mijn nieuwe pand en hoe is de bereikbaarheid. Het zijn natuurlijk niet de enige punten die je gaat overwegen maar het belang van een goed overwogen locatie is zeker goot te noemen. Elk bedrijf is anders, dus kijk niet alleen naar wat populaire locaties zijn in het algemeen. Het kan namelijk zijn dat die plek voor jou niet geschikt is. Een bedrijf in logistiek zal het gunstig vinden om dichtbij uitvalswegen gesitueerd te zijn. Heb je een bedrijf met kantoorfunctie dan is het zaak dat de bereikbaarheid ten opzichte van openbaar vervoer goed is. Heb je te maken met het ontvangen van veel klanten dan is de bereikbaarheid en parkeermogelijkheid van groter belang. Of heb je liever een centrumlocatie? Dan krijg je waarschijnlijk met parkeervergunningen te maken. De vraag is dan of dat haalbaar is met je personeel.

Bestemmingsplan

Droompand gevonden? Check dan ook nog even het bestemmingsplan. Het is aan te raden contact op te nemen met de gemeente en zeker te weten dat je bedrijf zich op die plek mag vestigen. Elke gemeente heeft namelijk op gebieden zijn eigen bestemmingen en bijbehorende regels voor het vestigen en het bebouwen in dit gebied. Ook bepalen gemeente voor bedrijfsparken doorgaans een milieucategorie. Deze variëren van lichte bedrijvigheid (categorie 1) tot zware industrie (categorie 6). Informeer bij je gemeente voor meer informatie over milieucategorieën. De milieucategorie van jouw bedrijf hangt af van geur, stof, geluid, gevaar, verkeer of visuele aspecten. Hieronder een aantal voorbeelden per categorie:

Milieucategorie 1

fietsenmaker, boekbinderij, kapperszaak, woning met propaantank, pottenbakkerij, tandartspraktijk, meubelzaak, sportaccommodatie, gasdrukmeet- en regelstation, riool- en poldergemaal, caravanstalling

Milieucategorie 2

fietsen- en brommermaker, bedrijf met propaantank, bouwbedrijf, melkveehouderij, fruitteeltbedrijf, houtbewerkingsbedrijf, bedrijfseigen motorvoertuigstalling, manege, brood- en banketbakkerij, supermarkt en detailhandel, installatiebedrijf, groothandel

Milieucategorie 3

glastuinbouw, grote horeca-aangelegenheid, benzinetankstation, camping/vakantiepark, drukkerij en grafisch bedrijf, opslag- en transportbedrijf, auto- en motorreparatiebdrijf, zwembad/badhuizen, hout- en metaalproductiebedrijf, intensieve veehouderij, schietvereniging

Milieucategorie 4

bewerkingsfabriek vleesafval, visverwerkingsbedrijf, groenten en fruitconserverensfabriek, melkproductenfabriek, zetmeelfabriek, mengvoeder, vervaardiging azijn en kruiden, bierbrouwerij, tabaksverwerkingsindustrie, lederfabriek, vervaardiging pulp, smeerolienfabriek, verf- en lakfabriek, farmaceutische grondstoffenfabriek, betonfabriek, gipsfabriek,

Milieucategorie 5

gasbehandelingsinstallatie, vetsmelterij, destructiebedrijf, vleesmeelbedrijf, koffiebranderij, cokesfabriek, vervaardiging industriegas, landbouwchemicalienfabriek, kruit- en vuurwerkfabriek, cementfabriek, kalkfabriek, gipsfabriek, ruwijzer en staalfabriek, scheepsbouw- en reparatiefabriek met proefdraaien motor, vliegtuigbouw en reparatiebedrijf met proefdraai motor, elektriciteitsproductiebedrijf, betonfabriek, farmaceutische grondstoffenfabriek, verf- en lakfabriek, kunstmeststoffenfabriek,

Milieucategorie 6

olieraffinaderij, koolelektrodenfabriek, ruwijzer- en staalfabriek, kerncentrale.

Het is natuurlijk zaak te weten of jouw bedrijf binnen de juiste categorie valt van het bedrijvenpark waar je je eventueel wilt vestigen. Maar andersom wil je je misschien ook niet vestigen op een plek met categorie 5 of 6 wanneer je zelf binnen categorie 1 of 2 valt. Heb je een aankoopmakelaar in hand genomen dan zal deze al vaak beschikken over een kopie van het bestemmingsplan en kan samen met jou de verdere zaken binnen de betreffende gemeente uitzoeken.

Financiering

En dan moet er nog betaald worden. Er is een verschil tussen een zakelijke hypotheek en een particuliere. Het verschil is dat een zakelijke hypotheek geen vaste hypotheekrente heeft, zoals een particuliere dat wel heeft. De rente is afhankelijk van verschillende factoren. Ook is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de risico’s. En over het algemeen moet je zo’n twintig procent van de koopsom zelf investeren. Je moet dus over voldoende eigen vermogen beschikken. Laat je in ieder geval altijd goed informeren door een (financieel) adviseur, zoals de boekhouder of accountant of de accountant van jouw bank."

Makelaar

Last but not least (en dit is waar wij om de hoek komen kijken) Het vinden van een geschikte makelaar gespecialiseerd in bedrijfshuisvesting. Er bestaan talloze makelaars voor de aan en verkoop van woningen, maar voor de aan of verkoop van bedrijfsruimte is het een stuk lastiger een geschikte makelaar te vinden. Voorop moet staan dat je opzoek gaat naar een makelaar die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Makelaars, oftewel de NVM. Het is Nederlands grootste vereniging voor makelaars en vastgoeddeskundigen. Bij de vereniging zijn ruim 4.000 NVM-Makelaars aangesloten. De makelaars zijn onderverdeeld in vakgebieden en regio's. NVM-Makelaars voldoen aan strenge opleidings- en kwaliteitseisen. Dan nog zou het prettig zijn dat je een goede klik hebt met je makelaar. Het vinden van de geschikte ruimte valt of staat bij een goede communicatie. Heb je een makelaar gevonden dan is het belangrijk om van tevoren duidelijke prijsafspraken te maken om niet voor onnodige verrassingen komen te staan.

PITH-makelaars vindt het belangrijk om direct duidelijkheid, voor wat betreft de prijsafspraken, te verzorgen. Bij ons geen ingewikkelde prijsconstructie of verrassingen achteraf. Het kostenplaatje leggen wij vooraf aan je voor. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen mocht je vragen hebben of opzoek zijn naar een makelaar voor je nieuwe bedrijfsruimte. Wij zijn gespecialiseerd in de aan en verkoop van bedrijfshuisvesting en aangesloten bij de NVM. Wij zijn een jong en modern kantoor en hebben gekozen voor een iets andere aanpak. Waarom? Omdat de tijdgeest veranderd en zo ook de manier hoe mensen samen willen werken en contacten onderhouden. Mensen willen een snel contact maar wel persoonlijk. Flexibiliteit maar toch duidelijkheid vooraf. Geen onnodige verrassingen maar net wel dat kleine beetje extra. Dat is waar wij voor staan.

Bron: Briskmagazine.nl